Meer informatie en achtergronden
Hattie J. en Yates G., Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren. Rotterdam: Bazalt, 2015.
Hoofdstukken 13 gaat o.a. in op:
- het verspreid oefenen van de stof (tussenruimte-effect)
- het voorkennis effect (hoe meer je leert, hoe makkelijker het wordt)
- theorie van de meervoudige opslag (de verschillende soorten geheugen)
- het belang van ordenen, herhalen, opgaven maken, verbeelden en praten over de lesstof.
Hoofdstuk 14 gaat over hoe kennis wordt opgeslagen in de hersenen.
Hoofdstuk 15 is interessant om meer te weten te komen over de onbewuste kant van het leren.
Jolles, J., Het tienerbrein. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2016.
Crone, E., Het puberende brein. Amsterdam: Bert Bakker, 2008.
De boeken van deze schrijvers geven meer inzicht in het hoe en waarom van de denkwijze en leefwereld van tieners en pubers.
Paul A. Kirschner, Luce Claessens en Steven F. Raaijmakers, Op de schouders van reuzen: Drukkerij Ten Brink Uitgevers, Meppel, 2018.
te downloaden via: www.opdeschoudersvanreuzen.nl
Inzichten in de cognitieve psychologie van het leren (voor leerkrachten en andere geïnteresseerden)
Wouterson, F., Superslapen. Culemborg: AnderZ, 2018. Een praktisch boek met tips voor een goede nachtrust.
Meer achtergronden: artikelen, blogs en links die ik heb verzameld voor als je meer wilt weten over:
- hoe je snel teksten kunt doornemen (scannen) en teksten snel kunt lezen (speed-reading):
In boeken en websites over Snellezen of ‘Speedreading’ wordt het snel scannen van een tekst uitgelegd.
Zoek met Google of DuckDuckGo op de termen ‘snellezen en tekst scannen’ en kijk in de bibliotheek of je daar een boek over kunt vinden, bijv. het boek van H.S.Berg & M. Conyers, Speed-Reading The Easy Way, New York, Barrons Educational Series Inc., 1998. (in het Engels)
Vooral het scannen van een tekst is van belang. Veel sneller lezen dan je gewend bent kost heel veel tijd (en moeite) en gaat eigenlijk altijd ten koste van het begrijpen van de tekst. - het maken van mindmappen:
Zoek met Google of DuckDuckGo op de term ‘mindmapping’ geeft heel veel hits. In zijn boek ‘LerenLeren‘ besteed John Clitteur (Vleuten, Purple Monkey Publishing, 2017) veel aandacht aan mindmappen. - waar je op moet letten bij het gebruik en aanschaf van apps als hulp bij het leren
Algemeen geldt dat: De apps bij het leren minimaal een functie moeten hebben om de woorden die je goed had, te scheiden van de woorden waarbij het misging. Deze scheiding in woorden moet de app de volgende keer als je weer gaat oefenen nog ‘weten’. Niet alleen van de laatste serie woorden, maar van alle woorden van (minimaal) het leerjaar waar je nu in werkt.
Daarnaast moet de app elke keer als je aan het oefenen gaat, altijd alle worden die je nog onvoldoende kent allemaal presenteren en mixen met woorden die je al wel kent, bijvoorbeeld 1 op 3. Dus één woord dat je al kent op 3 die je nog lastig vindt. - waar je op moet letten bij de aanschaf en het gebruik van hulpprogramma’s bij het leren
Algemeen geldt dat: De hulpprogramma’s helpen bij het leren. Dat klinkt heel logisch, want waarom zou een fabrikant een leerprogramma uitbrengen dat niet helpt. Toch is het verband tussen het hulpprogramma (leer- of spelvorm) lang niet altijd aanwezig. Dan lijkt het wel dat je goed bezig bent geweest met de leerstof, maar het effect is dan nauwelijks meetbaar. Dan is het letterlijk zonde van je tijd. - leren en helpen bij het leren. – hoe je hersens werken bij het leren.
Wordt binnenkort aangevuld…