fbpx

Wauw, wat een ongelofelijk mooie 4x400m was dat! Alles klopte bij alle loopsters.
Met in de laatste meters de fenomenale eindspurt van Femke Bol. Geweldig.
Op de Olympische Spelen was het al klasse en nu weer op de Wereld Kampioenschappen.

Ik gebruik deze atleten heel vaak als voorbeeld

Dat zit zo. Veel leerlingen gunnen zichzelf niet de tijd of oefenen te weinig met (begrijpend) lezen. Ze gaan bij het huiswerk meteen de opgaven bij de paragraaf maken.
Terwijl het huiswerk bestaat uit ‘doorlezen paragraaf 1.2 & maken opgaven 1 t/m 6. Het doorlezen wordt overgeslagen, want het kost tijd en ‘we hebben het toch al behandeld in de klas’.
Als voorbeeld gebruik ik dan Femke Bol of een andere topsporter.

Voordat de topsporter een prestatie gaat leveren (=> lees opgaven gaan maken).
Gaan zij zich eerst voorbereiden en willen ze snappen wat de trainer wil bereiken met een training en wat hij/zij bedoelt met een bepaalde term of uitdrukking.
Pas als ze snappen wat de bedoeling is van een training of wat wordt bedoeld met een bepaalde (sport)term of uitdrukking, dan gaan ze oefenen/trainen.

De voorbereiding is het doorlezen van de paragraaf. De opgaven maken is het oefenen/trainen.
De eerste vragen van een paragraaf uit een schoolboek checken of je de tekst wel goed hebt doorgelezen. Heb je dat niet gedaan?

Dan is het beantwoorden van de vragen net zo moeilijk als zonder training de 400 meter te rennen binnen zelfs twee keer de tijd van Femke Bol!

Kortom:
Het is heel belangrijk om te weten wat de goede volgorde is bij het leren. Dat scheelt heel veel tijd (en frustratie).

Ga via deze link naar Learndesk voor de eerste stap.

Op Learndesk staan ook de andere onderdelen (modules).